2009-08-18

Top Floor

Jo, för att ha något att prata om, så kan jag väl upplysa om att konkurrens gynnar uteckling, vilket betyder i klätterhall-sammanhang, en slags intensivt nybyggartänk!


För att hålla ryggen fri så måste jag säga att detta är mina egna påståenden. (inte mycket värt med andra ord...)

Bruno var inte långt ifrån en bra tippning när han föreslog innan nyår -09, för övervåning på karbin.
Så som det rör sig på hallen i dagsläget så vågar jag nästan påstå att det kommer kunna realiseras.
Hur ser planerna ut för dom väggarna då?
Jo, med tanke på den massiva kampanjen på brodersajten så måste jag faktiskt ge vika och erkänna att en Våg, som är minst lika bred som nuvarande valvet (ca 3.60) kommer att återuppstå.

Har pratat ett par sekunder med Paladino om konstruktion, samt var det ju jag som kallblodigt högg den gamla i småbitar, så att konstruera en sådan vägg känns rätt så säkert.

Det viktiga är att den har rätt form och bredd för att tillfredställa Gubbklubben.

Den senaste i raden av trävolymer har snickrats ihop idag, en 2.40 m långt 90 graders Arete, vilket gör den branta klättringen lite mera 3D.
Av att döma på reponsen av både Kikki och Stekis så är det något som det blir fler av..!

"Tack vare" K2 får vi nog se en väldigt häftig höst med många nyheter och "produkt"förbättringar hos både Klätterverket och Karbin.


Apropå "Produktförbättringar" så måste jag ta en kontroversiell fundering över just det, klättergymmen säljer många tjänster, men det viktigaste är just Problemen och Lederna,det är själva klättringen som är en central kärna i en klätterhall.
Vilket för mig till frågan, är vilda västern på Karbin ett bra sätt att säkerhetställa en bra "produkt"?


Funkar det verkligen att ha klättrare som bygger för skitlön (och i stort sett bara för att kunna klättra gratis?)

Dom leder som byggs nu, byggs antingen av såna som är anställda för det, Jag och Andreas, och personer som bygger främst för klättringen, Kikki och Jokke.

Vilka skapar dom bästa produkterna? "Proffsbyggare" eller "Hobbybyggare"?


Svårt att svara på faktiskt, eftersom Proffsen började ju som Hobbybyggare också, vilket i sig skapar ett dilemma, eller rättare sagt en Ond cirkel.

Frågeställningen blir då: Vill vi lära unga killar & tjejer att bli duktiga på att klättra och bygga? (Då vi samtidigt kan dra nytta av det och riskera en periodvis lite sämre kvalité)

Eller helt enkelt bara ha proffs som bygger?

karbin har alltid varit styrt av en väldigt öppen policy som gör att många (läs: alla överhuvudtaget oavsett ålder) unga får chansen att prova på att bygga och få lära sig hur det går till...
Listan kan göras lång, BoB, Biceps, Kalle O, Love K, Elias, Brismo, Råström, mig själv osv.

Frågan är, med tanke på den eventuella Konkurrenssituationen som kommer att uppstå, då Leder och Problem kommer att bli en central roll.
Hur ska Hallen reagera?

Bland Bouldering är frågeställningen i stort sett desamma, 37.50 kr per problem....? finns det något som säger att det gör att problemet blir tillräckligt bra för att leva upp till vinterns/vårens standard?


Man får vad man betalar för helt enkelt. (med vissa undantag för ett par idioter...)

Personligen är jag för utlärning av unga och intresserade, men samtidigt så säger det lilla vett jag har i skallen att det vore rätt så dåligt, rent företagsmässigt, att ha ett s.k. Stomping ground på karbin.

Inga kommentarer: