2007-09-12

Känsligt Ämne: Cirklar.

Något som börjar komma fram mer och mer i klättervärlden, är just Bouldercirklar. det finns knappast något bättre sätt att träna Intensiv och Extensiv Uthållighet.
Många "vanliga" gymråttor tycker att Bouldercirklar är något som man kan ägna sig åt då det finns tid och utrymme, och inser inte att det är den som är väggen som har företräde.
Min personliga åsikt i frågan är ju, eftersom jag är den enda på karbin som faktiskt bygger Cirklar, att det finns en genväg till bättre styrkeuthållighet, och det är genom att träna just det.

Jag har fått ett träningschema som jag kommer att köra nu, ett tag framöver av Carlos Cabrera som (i min tycke) är en av sverige absolut bästa tränare.
Han förespråkar Cirkelträning som A-O i träning och det är något som vi ledbyggare måste ta till oss t.ex. så berättade jag hur mina bouldercirklar blir bemötta på karbin (genom negatism och utbuande) för peter bosma, vilket han i sin tur utdömde som larvigt och dåligt.
Jag vet att han själv bygger cirklar på klätterverket, och personligen känns det bra att jag inte är ensam i att bygga färgsorterade Cirklar.

Men nu är detta en sida om ledbyggare/ för ledbyggare, och då ska jag självklart också skriva om vad som är bra att tänka på när man bygger en bouldercirkel.

1. använd Greppfärger som inte finns i närheten av området där du har tänkt att bygga cirkeln.
2. Traverser är enklast att bygga för den som gör det för första gången, att tänka på då är att man kanske klättrar traversen tillbaka.
3. om du måste hålla dig på samma vägg och utnyttja hela väggen, bygg cirkel i en liggande 8, så att det inte blir några riktiga neråtklättringar, som är svåra att hålla bra tempo i.
4. försök att variera dig i rörelseschemat men ta inte ut svängarna för mycket om inte cirkeln ska ligga på en väldigt hög ansträningsnivå. (95% av maxstyrkekapaciteten per varv)
5. lätta cirklar uppskattas alltid i 9 fall av 10. (dom som inte tycker om dom, har oftast något personligt emot just dig som byggare.)
6. sätt gärna upp lapp, med namn på byggare, regler, färg, grad och bebyggelsedatum. (Information uppskattas alltid.)

Det var all för i kväll, ska försöka skriva mer intressanta saker och kanke komma med lite mera roligare bilder framåt veckan.

Ps. Svenska Ledbyggare kommer kanske i framtiden komma bli en ByggTjänst som kan gå att "köpa". ds.

2 kommentarer:

Johan sa...

Jag har läst din blogg och Har en del funderingar på det du skriver. Bla. ang. bouldercirklar, där du skriver:
"4. försök att variera dig i rörelseschemat men ta inte ut svängarna för mycket om inte cirkeln ska ligga på en väldigt hög ansträningsnivå. (95% av maxstyrkekapaciteten per varv)"
Vad menar du då? Att varje rörelse skall rekrutera 95% av alla muskelfibrer eller att intensiteten skall få ens syreupptagniongsförmåga att ligga på 95% av max? eller att hjärtfrekvensen skall uppnå 95% av maxpuls? Oavsätt vad du menar av ovanstående så kommer personen som mot all förmodan uppnår ovan mål, ha en lactatnivå högre än kaknästornet...
Vad menar du med ovanstående?

Michael sa...

Detta är saxat från Carlos Cabreras Träningsblogg, det är också från honom jag har fått "idén" att mäta cirklar i %.
Tack vare ett träningschemat han har skrivit för mig.

detta svar (som är taget från Carlos Träningsblogg) tror jag passar... även om du redan vet om det.

"Anaerob alactacid kapacitet
När ATP reserven i muskeln tar slut kan den förnyas med hjälp av kreatinfosfat som också finns lagrad i små mängder i muskelvävnaden. Även den här processen sker utan inblandning av syre och lämnar därför relativt små mängder laktat. Arbetets intensitet ligger omkring 95% av den maximala styrkekapaciteten och kan fortgå mellan 10 och 30 sekunder beroende på nivå.


"95% av maxstyrkekapaciteten per varv"
Likvärdigt med S.k. Ledpress. (cirkelpress)
Meningen med det är att jag ska ha mjölksyra, det är intervallträning som jag är igång med för tillfället.

och ja, ungefär som kaknästornet.