2007-09-23

Kolumnen, BoulderProblem.

Skapa Problem för andra.
Klättring är den enda sport inom idrottvärlden som man faktiskt kan bli uppskattad genom att skapa problem.
För mig är ett Boulderproblem, ett Crux, en svårighet som är så svår att det krävs absolut prestation på högsta möjliga nivå, för att klara det.

Boulderproblem är till skillnad på repleder väldigt korta, oftast mellan 4- 12 moves och har väldigt hög maxstyrkekrävande krav på klättraren. Att kunna klättra på sin högsta nivå, är det som fokusen ligger på.
för mig är att bouldra något som man gör med ett par vänner, i en grupp, som pressar sig tillsammans så hårt dom kan. att klättra med goda vänner och sända hårda problem som både är estetiska och tilltalande på andra sätt.

Att "lösa" ett problem är för mig, boulder, när det inte finns en helt självklar lösning, som man under själva klättringen kommer på, också när det finns flera olika lösningar som kan variera i svårighet, men ändå hamna i samma grad.
Vad tycker jag är viktigt... ja, så länge problemet innehåller ett move som jag aldrig har gjort förut så är jag automatiskt intresserad av det.

Jag vet inte om jag läser problem bättre än någon annan, men på sätt och vis känns det ändå som om jag kan läsa boulders (inomhus) ganska bra, och då ganska enkelt kan uppskatta graden och komma ihåg om jag har gjort dessa rörelser förut, har jag få inte gjort det/den, så blir problemet väldigt mycket intressantare för mig. (är "graden rätt" också så är det ju ännu bättre)

Nya idéer.
När det gäller klättring överhuvudtaget så har jag en förälskelse i Onsight och Flash, First Go osv.... det gör att jag har svårt att jobba på problem.
Vad jag funderar på när det gäller just boulderproblem är, hur ser vissa ultimata problem ut?
Skulle man kunna bygga en slags värdemätare (Carlos idé) om att mäta styrka på "Fasta Leder och Problem" som en slags måttstock, nästan som att klättra utomhus där leder och problem oftast består i samma skick år ut och år in.

Mäta träning på riktigt
Då får man ett värde för Maxstyrka och Styrka, detta kommer att utvärderas och diskuteras mer mellan mig och Carlos innan det läggs ut här.
Precis som C. nämnde så skulle man då bara använda samma lutning, Grepp/företag. osv. för att se hur mkt starkare i % man har blivit.
Detta tas dock inte upp en Kolumn utan i Nyheter eller Jämförelser Beroende på vilken inriktning den Diskussionen tar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du som flash då? annars kommer det antalgien inte att funka, att köra på ett problem ett par gånger, sen träna ett år för att köra på det igen...muskelminnet glömmer inte och du vet itne om du har blivit starkare eller bara kommer ihåg flytten från förra gången...

Anonym sa...

egentligen skulle det vara en slags Hybrid mellan Repled och Boulderproblem.
Något som ställer höga krav på både Endurance, Stamina, och Max Power.
den skulle också vara uppbyggd som en tävlingsled, tycker jag.
Ja, Flash. annars skulle det ju inte funkar, precis som du säger, muskelminnet glömmer inte.
Jag skulle tippa på Årsflash, eller kvartalsvis.

Anonym sa...

Maxstyrka och uthållighet är 2 helt skilda saker och kan inte kompineras i ett test. Utvecklade tester av dessa finns redan desutom.

Anonym sa...

vill du vara snäll och upplysa oss okunniga då?

Anonym sa...

Vi börjar med maxstyrka: Maximal styrka är den styrkenivå en enskild muskel eller muskelgrupp kan uppnå viljemässigt under en enskild kontraktion. Detta mäts bäst isometriskt där vi kan få styrkeutvecklingen i form av en kurva där vi även kan avläsa tid.

Snabbstyrka: Nerv-muskelsystemets möjlighet och förmåga att producera största möjliga styrka under en så kort tid som möjligt. ex hoppa högt, kasta långt eller i klättring, dyna långt. Detta är inte enbart beroende av kroppens maxstyrka utan även att kunna aktivera musklernas motoriska enheter så vi kan aktivera musklernas samtliga muskelfibrer, Typ I, Typ IIa och Typ IIb, med kort reaktionstid.

Uthållighetsstyrka: Aerobt eller anaerobt. *Detta går jag inte in på då det dels går att se grunderna i Carlos blogg. För att se de bakomliggande faktorerna bör du titta på hur muskelcellen och muskelfibern är uppbyggd.

Då det kommer till att mäta dessa olika styrkor anser jag att detta inte görs bäst genom klättring då testet kommer avgöras av en mäng andra faktorer, så som: koordination, rörlighet, tid på dygnet, hur utvilade vi är den dagen, vad vi ätit, när vi åt, etc. Det är alltså väldigt viktigt att standardisera testerna väldigt mycket för att kunna se ett resultat som vi kan se som sant.

Enklast är just att mäta de olika styrkorna: Max-, Snabbhets-, uthållighets- samt även koordination och rörlighetsstyrka, var för sig.

För att just träna upp en av dessa specifika muskelstyrkor, bör vi vara medvetna om att det finns saker som vi inte kan påverka. Ex. Fibersammansättning, "hävstång" vart på skelettbenet muskeln är fäst etc.

Styrka är en viktig del för att utvecklas som klättrare, men det finns andra faktorer som är lika, om inte betydligt viktigare för att utvecklas och kunna nå sina personliga mål. Vi måste också kunna utnyttja den styrka som vi tränar upp

Ha en bra dag