2007-09-17

Sva.

Detta nummer kommer SLB att titta närmare på Sva.

Denna typ av klättring, som har sin kärna i Balans, är en svårbemästrad teknik.
Först och främst så kan vi väl gå igenom vad det är för något.
Det är en Vägg som lutar "inåt" den är inte överhängande eller vertikal, och den lutningen kan variera till en viss del, större variation får man utomhus, men inomhus så brukar väggarna inte luta mer än 10-15 grader. (stockholm)

Sva leder, enligt finsmakare, kännetecknas av Balans och styrka kombinationer, medans "mindre bra" problem och leder ofta har s.k. Reachmoves, vilket i längden (tycker jag personligen) kan bli lite tråkigt och möjligtvis enformigt.
Detta betyder dock inte att dessa "mindre bra/roliga" problemen eller lederna inte kan vara jätteroliga för någon som saknar just reachmoves på en sva-led.
Precis som i förra Inlägget av SLB så är ju Smaken delad, men som jag har uppfattat det, så tycker majoriteten av klättrare att den första typen (Balans/styrka) är att föredra.

För er som inte har byggt så mycket sva leder/problem så kan jag ge lite tips.

1# planera ert byggande så cruxet på problemet( t.ex. på karbins sva vägg.) inte kommer för högt upp, det är läskigt och lätt att skada sig när man halkar av ett sva. (vissa tycker att ångest hör till, men inomhusklättring är till för träning och ångesten hör hemma på en utomhusklippa)

2# använd helst inte för stora grepp som sticker ut för mycket, det gör att man lätt kan slå i dom när man halkar av. maximalt 3 cm brukar jag ha som "tumregel".

3# "det går att bygga lätta svaproblem utan juggar" Det är sant, det gäller bara att tänka till lite.

eftersom all text är baserad på antaganden, så kan jag säga att personligen klättrar jag inte sva, och jag tycker det är generellt väldigt tråkigt.
på en annan hemsida har det basunerats ut att kvinnor/tjejer/flickor osv, skulle vara bättre på sva, eller i alla fall ha lättare för det!

Det tror jag verkligen inte, det handlar om en motivationsfråga, och om man ska jämföra en kille som gillar att klättra sva och en tjej som inte gillar det, vem blir bäst på just sva?
Jag skulle tro att det blir killen, eftersom man blir bra på det man tränar på.

Nu var ännu en ovetenskaplig text baserad på antaganden och åsikter slut.
Nästa nummer, så kommer SLB kolla närmare på Boulderproblem




5 kommentarer:

Daniel Hallgren sa...

Många verkar tycka att sva är tråkigt, men det kanske beror på att det byggs tråkiga sva-problem/leder i vårt land?

Finns det tips på roliga sva-move?

Anonym sa...

Maximalt 3 cm? Det blir ju en 3:a led.

Har du kört på ett 5+ sva problem i Kolis tex någon gång?
Då kan du räkna med att crimparna är maximalt 3 mm.

Strunta i att ha bra grepp för köttkrokarna. Det är ju som du skriver balansen man är ute efter.

Ett fint sva prblem om du nu ska bygga något såndant inomhus bör enbart bestå av micros. Inspiration till rörelserna hittar du utomhus.

Nu tänker du förmodligen; "men det ska vara för nybörjare oxå!"

"Man blir vad man kör" - är det någon som en gång i tiden sagt.

Mao, om det enbart finns "lite tuffare" grejer att göra så får folk anpassa sig. Vad händer då?
Man utvecklas. Vilket jag tror du är ute efter som juniortränare.

Anonym sa...

roligt att inläggen börjar komma lite tätare nu, har haft sidan under bevakning ett tag men trodde den var död. Men du hade kanske bara sommarlov :)
Ser att ni gjort om sidan också, ser snyggt ut.
Fortsätt i samma stil!

Michael sa...

Jag har varit i kolis 1 gång, men jag hittade ingen klippa, bara en massa stenhögar ;-)

Du har rätt att man kan använda micros men när det gäller en riktiga nybörjaren som inte lärt sig att stå på chips, så blir problemet inte så kul.
man måste som sagt börja nånstans och då kan en 3:a på ett sva faktiskt hjälpa personen att komma igång.

Du har en poäng med ditt "anpassa sig" men den fallerar på att många "inomhusklättrare" vill ha allt serverat på ett silverfat, och helst kunna göra allt direkt.

Se Jonny Dawes, Stonemonkey för roliga slabb moves på film.

Ja, sommarlov var det ja. :D

klätterapan sa...

Du är min ledbyggarhjälte. :0) Roligt att hitta till din blogg också!