2009-09-16

Bulten

Observa att det är sent och att jag är Irriterad.
Texten kan komma att ändras imorgon eller nåt...

----------------------------

På juniorsajten så bråkar dom om Bultade Tradlinjers, vara eller icke vara... Gäsp...

Vad är det som har skapat detta?
Har utrustningen blivit bättre?
Har klättraren blivit modigare?
Har utvecklingen för klättringen gått så pass mycket framåt att det som en gång varit Sport anses kunna göras Traditionellt?

Helt otroligt att människor fortfarande håller på med sånt där tjafs, jag tar en titt i almenackan och inser att det snart är 2010...! Herregud...
Argumentet att en bult förstör din upplevelse är ju långsökt, det går faktiskt att klättra trots att den sitter där i vägen för din modiga prestation, det har ju inte minst senaste 8a bestigningen visat.
Olov eriksson klarar att göra en 8a (som är bultad) i traditionell stil, vilket iförsig kanske är en rätt så saftig prestation.
Men frågan är då, ska bultarna bort?
Ska den Bestigaren hävda att dom är Förstebestigaren och Be om att den f.d F.B ska ta tillbaka sin FA och Be om ursäkt?
Klättring är bland annat den mest egocentriska Sport som finns i världen enligt mig, delvis för att jag är ett enda Ego men också för att dessa otroligt omogna frågeställningar dyker upp hela jävla tiden!
FYFAAN vad trött jag blir, det är helt otroligt vad vuxna människor kan bråka med varandra och kräva saker hit och dit.
Ibland kan jag tycka att det är nästan löjligt, om man verkligen ska ta saker på allvar?

För trots allt, så verkar väldigt många ta saker och ting på allvar, t.ex. Herr Falt som tycker att jag och ungefär 4-5000 andra stockholmare ska ta sina saker och hålla sig till sin gymkultur och inte störa honom på hans lilla skittopp i anderna eller va fan nu han råkar hålla till.

Ja, Jag stör mig på folk som inte vill att klättring ska moderniseras eller göras tillgänglig, och det är ju ingen hemlighet. Jag jobbar ju på en Arbetsplats där det viktigaste som finns är att göra klättring tillgängligt för så många som möjligt.
Vad som är beklagligt att se är att det inte har uppmärksammats mer av Handikapp idrotten, där borde det finnas mycket mer att hämta!

-------

Visst, jag har bara min egna upplevelse att bry mig om, men på något känns det väldigt konstigt att argumentera mot att göra klättringen mer tillgänglig... dom har aldrig varit i en stockholmsgym en Tisdagkväll i november...
Klättringen växer och det gör också antalet utövare, varför då motarbeta detta genom att göra så otroligt mycket klättring väldigt otillgänglig.

-------

För lets face it!

Ett komplett tradrack kostar flera tusen.
Mycket mer än bara ett gäng slingor.
Broms, rep och klättrare är densamma. (tack och lov)

Argumentet Spårlös Färdsel har Bruno redan Argumenterat mot.
Din bil släpper väl ut avgaser?
Dina Svindyra Cams är väl inte gjorda i sverige, va?
Vartifrån kommer metallen till dessa?
jaha, Berg som blivit söndersprängt för att du ska kunna klättra på din lilla skitklippa? Vilket land kommer dit rep från? jaha Kina?
Kritan? osv.

Det ringar så otroligt Falsk så att jag mår illa, sen ska allt vara så jävla Organic, ekologiskt och hela skiten... På ren och skär Walter manér: What The Hell!

Då görs det antagligen mindre skada om en bult sitter där, så att både den som vill luffa upp för linjen med enbart slingor kan göra det och även den som vill släpa med en massa skrot också får göra det.

Nej, jag tycker att vi ska göra klättring mer tillgängligt.


Klippan, leden och rörelserna är där, imorgon, nästa vecka och om 10 år..!

--------------------------------


Klättring för alla.
Utan undantag
(med reservation för enstaka idioter...)


--------------------------------